Ridtravare

Jag vet hur många ser på ridtravare. Jag har hört vad dom säger, sett hur dom pekar.

Det är inte precis en nyhet att stora delar av ridfolket tycker att travare borde hålla sig på travbanan. Det kanske inte är så konstigt, dom är ju avlade för att trava snabbt och inte för att hoppa grand prix eller göra galoppiruetter.
Men jag blir så jävla förbannad då folk säger att de inte kan galoppera eller bli en bra ridhäst! Det är ju bullshit, alla hästar kan galoppera, men de har ju olika förutsättningar!
Till exempel Glader. Jag skulle inte kalla honom en f.d travare, han har ju aldrig ens startat i ett lopp. Men Glader är en renrasig varmblodstravare med riktigt fin travarstam som ni kan läsa om HÄR. Men Glader kan typ .. allt! Han har helt felfria gångarter, han är riktigt, riktigt duktig på att hoppa, han är jättekänslig för hjälper och är tillochmed utbildad i akademiskt tidigare. (Det är en sak som jag verkligen skulle vilja fortsätta med tsm med honom!) Och dessutom är han en jättefin körhäst. Och Glader tar galopp från halt.

Kolla bara på den här ryska travaren - Balagur, som tävlar på OS-nivå i dressyr! :o 


Och min Glader är inte så dålig han heller!;) ♥




Skippa fördomarna!

 

Kommentarer
Ebba säger:

Man ska inte bry sig om dom jävlarna. Dom sägar bara sånt för att dom vill också ha en travare men vågar inte säga det.

2011-01-18 | 11:18:08
Anna säger:

Går i låg form?

Finns väl fördomar för att folk hela tiden måste bevisa för att duga. Finns inte en enda blogg eller inlägg på forum om "travare som gått svår dressyr, eller VM/EM hoppning". Jaha, ja men då rör det sig ju om korsningar eller ryska/franska travare. (jag) tycker det är stor skillnad på travar-travare (alltså amerikanska//svenska) och korsningar (travare/fullblod etc) och franska travare.

Om man vill visa att travaren är lika bra som vilken annan häst, kanske man inte ska referera till bland annat korsningar och franska travare (vilket typ alla gör). Korsningar som lyckas, har inget bevis för att det är just travar-aveln som är det avgörande faktumet att hästen lyckas. Det skulle lika gärna kunna vara så att hästen lyckas för att det är korsat med fullblod tex.

Att referera till tex ryska/franska travare är också fel. Balagur, må gå svår dressyr, men hur många amerikanska//svenska travare gör det? Mig veterligen vet att det inte registrerats någondstanns att en svensk//amerikansk travare kommit längre än till MSV C inom dressyr, och det var Super suprise som Susanne red. (Har någon referens på att det dokumenterats att en annan svensk/amerikansk travare gått högre än MSV C i dressyr som INTE är kallblod, fransk eller korsning- så skulle jag gärna vilja veta det :D)

Travare är superhästar, bättre lynne får man leta efter, men ska man visa att de "Minsann" är lika bra, ja då får man referera till "riktiga" travar-travare (svenska//amerikanska) och inte korsningar (jappeloup), kallblod (olle) och ryska eller franska travare (balagur) som inte avlats i huvudtaget för att springa forts framför en vagn.

Svar: fattar inte varför du kommenterar ett så gammalt inlägg xD håller med dig men du har ju missförstått mitt inlägg dock, minns inte ens att jag skrivit det haha. det enda jag menade var att folk säger att ridtravare inte kan nåt alls.
Lisa Johansson

2015-01-10 | 16:05:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback