Natural horsemanship

Tänkte bara beskriva lite hur jag tränar NH med Glader.

Om jag tränar horsemanship på ett ställe som inte är inhägnat på något sätt, är det enda jag använder Monty Roberts' dually halter, pekpinne och longerlina. Eller ja, pekpinne låter ju bättre än spö i detta sammanhang eftersom jag inte precis "spöar" honom med det ... när jag tränar NH med Glader är det snarare en vägvisare.

Såhär ser grimman ut. Köpte den faktiskt direkt av Monty Roberts då han hade sin show i Umeå. Den är speciellt gjord för träning med hästen från marken, totalt livsfarligt att binda upp hästen i den! En vanlig grimma ger tryck i nacken då man drar i t.ex. ett grimskaft, och det ger ett obehag. Dually-grimman har dubbla nosremmar vilken en av dem vilken den undre är lös och drar åt över mulen vid tryck. Det är jätteviktigt att hästen förstår vad den ska göra innan man jobbar särskilt hårt med den. Monty är helt klart en av mina största förebilder, helt fantastiskt hur han hanterar hästar! Läs om grimman och se filmen om den här!


Är jag på ridbanan eller i hagen är Glader helt lös såklart. Gör join-up och sådant, har läst mig till det mesta från Monty Roberts' böcker. T.ex. "from my hands to yours" som är hur bra som helst. Är det någonting jag fascineras av så är det kommunikation med hästar, och ni måste bara se hans film om hans mustang Shy Boy. Jag höll ju nästan på att dö, beundrar honom så sjukt mycket.

Jag tror verkligen inte på träning genom att försöka vara en alltför skarp ledare till hästen. Egentligen, hur himla roligt skulle det vara att lyda under en diktator? Det märker man tydligt på Glader, han vill ha en kompis och någon att samarbeta med, inte lyda under. Ofta då jag tränar NH med Glader är det lek, respekten från honom kommer då han får svar på varför han ska göra de saker jag ber honom om.

Många drömmer kanske om att vinna OS i hoppning, ärlig talat drömmer jag om att vinna hästens förtroende. (Men det är ju bara min åsikt.)
Vet man vem Monty Roberts är så har man ju klart för sig att man inte pratar med hästen, utan man lyssnar till den! ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback