Rollkur

Jag är väldigt emot ridtekniken rollkur. Man ser verkligen på hästarna hur dom lider!

Det är en teknik inom dressyren som går ut på att man "sågar" ner hästarna så de går bakom lodplanet, men även hoppryttare. "Böjning av hästens hals uppnås av aggresiv kraft". Man måste fysiskt tvinga ner hästen i en så onaturlig form att nackkotorna kan komprimeras, alltså att kotorna har tryckts ihop och vridit sig på olika sätt ifrån varandra. Framåtbjudningen kan också försvinna eftersom ryggen blir felktigt sträckt - och ja, som ni förstår är det väldigt skadligt för hästen! Trots det finns det människor som använder sig av den principen.

Det är ju hemskt när man ser i vilken totalt onaturlig och även plågsam form dom här ryttarna rider sina hästar i ... och dessutom, hur fasen ska dom kunna se någonting framför sig med huvudet ända inne vid bringan? ...




Jag tycker inte att den här hästen ser ut att trivas ... eller vad säger ni?



Detta är den form som i alla fall jag strävar efter. Hästen ser avslappnad ut, jämför ryggen med den här hästen och de där ovanför! Deras ryggar är helt stålsatta. Håller ni inte med om att hästen här under ser ut att jobba fint tillsammans med ryttaren och inte emot? Beundrar verkligen ryttare som rider sina hästar såhär! ↓
 


Enligt mig borde rollkur förbjudas.


Kommentarer
Julia <3 säger:

Håller med !

2011-01-18 | 21:18:09
Bloggadress: http://julialindqvist.blogg.se/
kungen säger:

jortu!ja håll med oxå!

2011-01-23 | 01:36:57
Bloggadress: http://lifeiswhatyoumakeiit.blogg.sel

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback