Back again

Hemma från Hemavan! Hade otroooligt kul, berättar mer om det senare! :D

Tränade lite NH med Glader nu då jag kom hem, och han lyssnade helt otroligt bra. Han är ju hur lättlärd som helst och fattar saker på direkten. Han börjar få väldigt mycket respekt för mig nu samtidigt som han ser mig som en polare, haha. För det vill jag aldrig ta bort, enligt mig är det det viktigaste. Från marken kan han nu skänkelvikning, framdelsvändning, backa, följa efter + inkallningar, och i longering ökar/minskar han farten beroende på vart jag vänder blicken mot honom. Tittar jag mot bakdelen och sträcker lite på mig ger det en drivande effekt så han ökar, tittar jag på bogen och kryper ihop lite saktar han ner. Och säger jag ptro gör stannar han och vänder in kroppen rakt mot mig. Skänkelvikningarna tränade jag för första gången idag, och jag blev jätteförvånad över att han förstod direkt. Jag bara backar lite och aningen åt sidan, och håller bara pekpinnen rakt framför mig så korsar han benen jättefint :)

Kom ihåg
att om man tränar från marken med sin häst och försöker få mycket respekt från hästen ska man
aldrig närma sig hästen vid bringan/bogen eftersom när hästar leker och retas med varandra går in mot det området på varandra. Och förvänta dig aldrig att få respekt från din häst om du inte respekterar den minst lika mycket.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback