Sammanfattning

Jag tänkte göra en liten sammanfattning av de 2 månader och 15 dagar (exakt^^) som Glader har varit här.

Jag har börjat känna Glader lite mer och fått mer koll på hur han fungerar, hur jag ska rida för att få ut så mycket som möjligt av honom m.m.
* Jag har bland annat upptäckt att han är väldigt känslig för vikthjälper. Bara tack vare det så har vi gjort stora framsteg då det gäller galopp på böjt spår. Han är bäst balanserad om man håller tyngdpunkten lite utåt så han blir stadig och orkar hålla ihop sig kort.
* Tänker prova att ge honom müsli som lite extra energitillskott nu då vi börjar träna lite hårdare. Han har dessutom fått bort sin lilla hömage och är enligt mig riktigt fin nu ^^
* Ett annat framsteg är att han tar vänster galopp i princip direkt hela tiden nu. Det är ju ännu lite jobbigt för honom att hålla den på böjt spår i djupsnön, men det går bättre och bättre! Han tränat upp den genom att träna mycket i vänster varv på mindre volter i trav, och började lägga in lite fattningar då han blivit lite starkare i bakdelen och orkade jobba med bakbenen under sig.
* Har tränat ganska mycket på höger galopp också (inte fattningarna, dem tar han ju väldigt lätt både från skritt&trav) och nu tränar vi mest kort galopp, alltså riktigt kort, i trav-tempo. Det tränar vi mest på vägen, då blir det ca. 100m intervaller. Han får jobba ordentligt för att orka hålla den så kort, men om man håller skänkeln tätt intill och låg hand så går det väldigt bra, och han tycker det blir mindre och mindre ansträngande. :D

Det är lite av det vi har tränat på, och hur det är. Glader gör framsteg hela tiden, han är verkligen duktig! :D





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback