Standardrutiner

Tänkte skriva hur vi normalt sett tränar.
1. I början av passet får han självklart skritta på långa tyglar en stund.
2. Sedan då jag kortar upp dem rider jag på större eller mindre volter, skänkelvikning, fram- och bakdelsvändningar o.s.v för att försäkra mig att han lyssnar för sidöförande skänkel.
3. Efter det så gör vi halt och ryggar så att han blir lättare att ta tillbaka om det skulle behövas.
4. Sedan börjar jag jogga igång honom på både volter och rakt spår, och gör även mycket halter från trav, snabba igångsättningar o.s.v. (Lättridning)
5. Sedan får han gå på halvlånga tyglar (sitter ner i traven) i trav så han börjar välva ryggen och gå ner i formen, och efter ett tag så kortar jag upp tyglarna till "normallängd".
6. Sedan jobbar vi med galoppfattningar, båda galopperna, från både skritt och trav.

Det är det som är standard, särskilt punkt 2,3 och 4 - det är det som gör skillnad över allting. Vad jag än ska göra (förutom om jag ruder ut) så kollar jag alltid att han går för framåtdrivande, förhållande, sidöförande skänkel och hand från början. Vilket han dessutom alltid gör - men vi kör på det i alla fall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback