Volter+galopp

Idag blåste det jättemycket, så vi höll oss i län bakom bygdegården på grus/sand parkeringen och tränade 8m's volter. Från början red jag en bit längs sjön för att kolla att han tog förhållningar och sådant direkt (börjar varje pass med att kolla att han lyssnar både framåt och särskilt tillbaka, och åt sidorna, det är en rutin.). For sedan tillbaka till park. och började först med volter i båda varven i skritt. Han var mjuk och fin redan från början, dock kanske en aning seg med inre bakbenen. Men han vaknade fort till med lite mer ytterskänkel och sen började vi med att komma fram i trav och sedan snabba avbrott, bara några steg i både skritt&trav tills han lyssnade helt på förhållningar och ökningar, det gick jättebra. Tränade sedan i kort trav i både varven, växlade mellan att sitta ner med lite längre tygel och att rida lätt med lite kortare (förut påverkades han av det) och det gick jättebra! Börjar få med mig yttersidan på ett helt annat sätt nu på volterna. Sedan gjorde vi några fattningar längs vägen utmed sjön, och gick sedan åter tbx till grusplanen. Han har haft svårt för att hålla galoppen på volter, han hade lätt att trampa "översteg", och falla inåt. Inte så konstigt, jag menar, vem klarar det innan man fått en del muskler? ;D Från början så bröt han av direkt och gick med huvudet högt. Sedan testade jag igen och var noga med innerskänkeln, då var det som slanten bara trillade ner ... !!!!!!!!!! Han började helt plötsligt gå jättefint på tygeln och utan att trampa över innerb. det minsta, han gick hur fint som helst! Bara sådär. Han var superduktig och jag är glad att jag har börjat hitta ännu fler knappar på honom nu. När man väl kommer på det är det jätteenkelt, har inte förstått det förrän nu!

Ha det superbra! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback